Frånd häst till cykel!

Frånd häst till cykel!

söndag 9 oktober 2016

Cykel i Vasan

Ett val inför Cykel Vasan var vilken cykel skulle jag ta? Pålitliga Coyoten eller den betydligt lättare Parkpren? Valet var svårt. Så här i efterhand valde jag helt fel. Gick på vikt. Tyckte det verkade vara det enda riktiga. Så lätt cykel som möjligt. Två problem: först tekniskt. Det verkade som bakväxeln fick sig en smäll vid transporten till starten i Oxberg. Skall inte skylla på nåt men jag försökte emballera så bra som möjligt innan den lastades på lastbilen. Måste ha fått sig en törn där.

Växlingarna funkade inte varför jag hela tiden upplevde fel motstånd. I och för sig hade jag fram till dess alltid gått på tunga växlar men med en lägre kadens. Nu har jag fått ordning på växeln så att den funkar perfekt. Problem nummer två: mitt krängande i uppförsbackarna. Och med det onödigt tapp med ork eftersom inte bakdäcket bet i underlaget.

Sedan Vasan har jag lagt om cyklingen totalt. Sitta ned oavsett motlut. Lätt växel och en liten tillbakalutad sits, allt för att pressa bakhjul mot underlaget. Och se, det går fasen så mycket bättre. Och till nästa Vasa blir det Coyoten. Och innan dess kanske MTB Vättern, får se...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar