Frånd häst till cykel!

Frånd häst till cykel!

fredag 7 oktober 2016

Cykel Vasan 45 km

Svågern fyllde jämnt i april. Vad hitta på till en inbiten cyklist, som både kör landsväg som MTB. Det självklara valet föll på Cykel Vasan. Distans? Meningen var att även jag skulle hänga på som inte var så vältränad. Man vill ju inte vara den som man få vänta på... OK, 45 km blir lagom. Första 15 km teknisk sträckning enligt arrangören. Låter spännande. Vid anmälan frågades efter vilken tid man hade som mål. Jaha, vad hittar vi på då? 20 km/h? Bör vi klara. Med andra ord: 2 timmar 20 minuter således.

Svågern blev lindrigt glad när presenten överlämnades. Hans dotter tyckte dock att detta var en bra idé så vi peppade och sa att det här blir kul!

In i det sista var oklart om jag var tvungen att genomföra detta själv. Men tre veckor innan start var det klart med ledig fredag den 12:e augusti. Bussbiljetter inhandlades så att vi kunde komma upp till Oxberg. Till saken hör att arrangemangen runt Vasan - cykel eller skidor - är förträffliga.

Så tidig avfärd från Grycksbo till parkering i Mora. Buss till Oxberg. Där tog det stopp. Starttid 11:45 och trots ankomst 11:00, kunde vi inte starta förrän 12:00, dvs i en senare startgrupp. På grund av att det saknades chips. En halvtimme i kö för startkit i 13 graders värme var inte vad vi väntat oss. Men va f-n, man är väl viking, eller?

Bra tempo hela vägen till Mora, svågern undrade var den tekniska delen var, och det kunde jag inte svara på, kanske Lundbäcks-backarna som knäcker även den bästa skidåkare, och cyklist. Problemet jag hade är att jag som gammal landsvägsåkare gärna ställer mig i uppförsbackarna och kränger. Funkar inte i terrängen, bakhjulet släpper. Resultatet blev att jag ett par gånger fick kliva av och leda cykeln eftersom jag inte hade något fäste...

Hursomhelst, svågern landade ganska exakt på 2 timmar 20 minuter, jag 35 sekunder efter. Ganska bra jobbat med tanke på att vi aldrig kollade tiden."Vi kör väl nästa år igen?" "Javisst", svarade svågern, "men då kör vi på 2 timmar 10 minuter!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar