Frånd häst till cykel!

Frånd häst till cykel!

onsdag 25 januari 2017

Isracing!

Kanske inte men kändes som det var det jag höll på med i spåret, med en fot i backen.

Har en 17 km slinga i skogen, går på skogsbilvägar med ett antal bommar för att inte bilar skall kunna nyttja vägarna. Dock tillgängliga för jägarna som har jaktområdena där. Tänkte bara se om vägen nu är framkomlig med cykel. En km in på vägen tänkte jag vända. Den såg ut så här:


Där bilarna kört har det frusit på och var stenhårt. Snön hade en hård skare. Fick hålla mig till ett hjulspår och fick koncentrera mig på att köra mitt i spåret. Kom jag bara lite mot kanten tog framhjulet styrning. På slätan gick det hyggligt. Gick att hålla en jämn fart. Men som sagt, kom jag bara litet mot kanten, åkte ena foten i backen för att undvika omkullkörning. I mitten av vägen har folk gått så där gick det inte att cykla. I nerförsbackarna var det till att bromsa och hålla bägge fötterna i backen. I uppförsbackarna gick jag. Med för låg fart är svårt att hålla rak kurs.

På ett ställe där man har förstört bommen, har markägaren baxat dit kolossala stenblock som hinder på vägen. Efter det hindret hade inte någon kört bil. Så där var det till att cykla där snön var som minst:


Kunde dock hålla en bra fart till nästa hinder. Förra veckans kraftfulla vindbyar, styv kuling heter det på sjön, har fått en hel del träd att falla.



Så här fortsatte det. Rundan som på sommarhalvåret tar ungefär 50 - 55 minuter att köra tog idag 1 timme och 45 minuter. Snitthastighet 9,6 km/h! Väl hemma, ont i axlar, armar, helt slut. Dröjer innan jag försöker igen. Eller inte, kanske bra träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar