Frånd häst till cykel!

Frånd häst till cykel!

söndag 22 januari 2017

Cykelsemester

Nu när snön vräkt ner ena dagen och kylan biter för mycket de andra dagarna, är cykelträningen inställd för tillfället. Minns gör man då gärna gamla cykelupplevelser istället. Som till exempel semesterveckan i mitten av sjuttiotalet. På den tiden bodde jag norr om Stockholm och då var det enklast att ta cykeln och åka norrut.

På racern satte jag en liten pakethållare bak för att kunna ha med en liten väska med ombyte, sänglinne, regnjacka och necessär. Lättast möjliga packning med hopp om bra väder.

Satte iväg mot Västerås, ca 8,5 mil på gamla E18. Genom Kalmarsand, Enköping osv mot ett vandrarhem i Västerås. Enklast var att bo på dessa, med dusch och en bekväm säng.  Dag två satte jag av mot Falun. Körde mot Ramnäs och vek av åt väster. Orterna jag passerade hette Karbenning, Ingolsbenning, Engelsberg. Varmt var det. Minns att jag cyklade med bar överkropp och solen brände på ryggen. Väldigt lite trafik på de vägar jag valde. Stannade i Engelsberg och var tvungen att fylla på drickaflaskan. En blandning av söt juice och mineralvatten. Efter 12,5 mil landade jag i Falun, i en skola tror jag, i Hälsingberg.

Dag tre. Vilodag i Falun. Tog en lugn cykeltur in till centrum för att käka, antagligen. Tyvärr minns jag aldrig att jag åt, vad jag åt eller när. Men åt gjorde jag annars hade jag aldrig orkat.

Dag fyra. Kort etapp till Rättvik. 5 mil. Trevligt vandrarhem. Dag fem. Nu bar det av till Leksand, grannbyn. Men vägen gick över Garsås, Mora, Gesunda och Siljansnäs. 12 mil. Landade på ett mycket trevligt vandrarhem i utkanten av Leksand. Eget härbre. Mycket fint.

Dag 6. Målet var att köra ned till Västerås tror jag. Men cyklingen gick mycket fint. Över Häradsbygden och rakt söderut mot Borlänge, Hedemora och Enköping. Körde direkt hem de 25 milen. På tio timmar.


Denna resa på sex dagar lärde mig hur jag skulle attackera Vätternrundan åren efter. 8,5, 12,5, vila, 5, 12 och 25. Där hade jag formeln för en bra uppladdning ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar