Frånd häst till cykel!

måndag 13 augusti 2012

DAG 4

När vi vaknade på torsdagsmorgonen den 14:e gick vi för att äta frukost hos Inger. Det var dukat vid samma bord som vid middagen. Där satt redan en semesterfirare som varit ute och fiskat en vecka. Inger hade dukat upp med en massa nyttiga saker så det var bara att sätta igång att äta.

Efter frukost gick vi upp för att hämta hästarna. Vi ledde dem ned till vandrarhemmet och sadlade dem där. Den här gången tog vi med lunchen i ryggsäcken. Packningen skulle, precis som vi, iväg till nästa anhalt: Sätra Bruks Herrgård.

Vi red norrut på Granviksleden för att sedan ta västerut på Sätraleden. Det var en strålande dag och vi hade två mil framför oss. Vi tog det lugnt som vanligt men ibland satte vi fart i trav och galopp.

Vid Udda Mosse trampade vi ner i surhål, det hade regnat ofantligt månaden innan så det var inte konstigt att det var blött i markena. Från Ridleders sida var man väldigt kvicka med att markera om slingorna för att undvika surhål och för blöta stigar. Som tur var sögs inga skor ner i underjorden. Elf som gick sist hittade en liten omväg för undvika hålet.

Nu hade vi ridit i 3 timmar så det var dags för lunch. Vi hade blivit rekommenderade att ta med vita plastband för att göra hagar för hästarna under rasterna. För att undvika att ta av sadlarna gjorde vi istället så att vi åt en i taget. Den andra fick hålla hästarna under tiden. Vi tränsade av och satte på grimma så att de kunde beta obehindrat. Inger hade skickat med oss tonfisksallad med dressing. Satt verkligen fint efter ridningen.

Efter ytterligare en timmes ridning kom vi fram till Sätra Bruks Herrgård.

Packningen stod innanför entrén och med hjälp av receptionisten hittade vi både rejäla hagar och låst utrymme för sadlar och träns.

Vi blev inkvarterade i ett stort hotellrum. Receptionisten sade att vi skulle bli ensamna på hotellet, ja förutom att VD och ekonomichefen som var där tillfälligt skulle bo där också. Allt var i toppskick. Renoverade herrgårdar som byggts om till konferenshotell o dyl, brukar alltid ha något område som man lämnat därhän. Men inte här.

Efter dusch och ombyte var det dags för lite Plump. Nybörjarturen hade övergivit Joanna så jag hade börjat vinna. Det serverades så småningom middag, fläsknoisette. Efteråt höll vi som vanligt på att svimma. Vi var tvungna att gå en runda i de vackra omgivningarna. När vi kom tillbaka till hotellet mötte vi två kvinnor som vi började tala med. Det visade sig att det var VD:n och ekonomichefen. Vi fick nu en guidad tur runt hela området och hela historien kring Sätra och Barnhuset, ägaren av konferensanläggningen. Mycket intressant och inspirerande. Vi i vår tur visade hästarna och lite historier kring ridningen. Kvällen hade verkligen varit givande.